Jump to content

Jimmy Clanton corner


Chuck Nessa

Recommended Posts

I don't know if Chuck Nessa writing about Jimmy Clanton is a put on, but I'm a sucker for a put on, so ...

I have some Ace (UK) LPs of Ace (US) recordings, and one of them has a recording of Jimmy Clanton's "Go, Jimmy,Go", along with some studio talk. Jimmy Clanton sarcastically jokes, "Am I singing mickey mouse enough? ... I'm not Frankie Avalon, you know."

And a Doc Pomus tale about "Go, Jimmy, Go":

He and his partner, Mort Shuman, wrote the song for Bobby Rydell - originally titled "Go, Bobby, Go", obviously. When they pitched the song to Bobby Rydell's manager, he wasn't impressed and told them he could use it as a B-side on a single. Doc Pomus talked him out of taking it, took it to Jimmy Clanton, and got a hit song out of it.

Chuck - now that I've bitten - who's Gary?

Edited by paul secor
Link to comment
Share on other sites

Lou Christie can kick Jimmy Clanton's ass with both feet tied behind his back.

And Johnny Maestro, great as he was the first time around, irretrievably fell onto my shitlist with that abomination "The Worst That Could Happen". I can only hope that the name of the band was a cynical joke about being able to sell the Brooklyn Bridge. I expel a wamly bubbling puddle of stomach slime on the floor just thinking about it.

Who's Gary? We're ALL Gary!

Link to comment
Share on other sites

Chuck - now that I've bitten - who's Gary?

From the Dunes & The Del-Tunes site:

Dunes & The Del-Tunes features “Mr. Rock n’ Roll”, Gary Dunes,

(real name Gary Modugno), cousin of the late singer/actor Domenico Modugno who had a #1 hit and one of the biggest songs of the year with Nel Blu Dipinto Di Blue, “Volare” (1958). Gary can also be heard from 5 am to 10 am Monday thru Friday on Oldies 92.1 in Syracuse, NY and is one of the top rated Morning Show Hosts in the Syracuse market.

Link to comment
Share on other sites

Has anybody heard anything other than JUST A DREAM by Jimmy C. ? I'm wondering if he was totally trapped in that mode, or if they let him rock out a little. The session band for Ace usually included cats like Huey Smith, Earl Palmer, Lee Allen, Red Tyler. Makes me wonder if they ever let him cut loose - or if he could cut loose !

Link to comment
Share on other sites

It is in one's notness that one finds one's areness.

And it is in Gunsmoke that one finds James Arness.

Drink responsibly, drive friendly, kiss the ladies, make them cry, and above all, brake for small animals.

And fuck Johnny Maestro. The worst that could happen indeed!

All has NOT been forgiven.

Link to comment
Share on other sites

I just thought it was a typo:

blanton.jpg

Jimmy Blanton

Jimmy Blanton (1918-1942) was de eerste bassist die de moderne "walking bass" introduceerde: 4 kwartnoten in de maat met op de 1ste tel de grondtoon van het akkoord, waarbij een lijn wordt gespeeld die leidt naar de volgende 1ste tel met de grondtoon van het volgende accoord. Daarnaast was Blanton één van de eerste bassisten die solo's speelde en waar features (stukken geschreven voor bepaald solo-instrument) voor werden geschreven.

Vóór Blanton was men al wel begonnen met het spelen van iets wat op walking bass leek maar, dit was eerder een vervolg op de two-beat (2 halve noten in de maat spelen, met op de 1ste tel de grondnoot) dan echt de walking bass met 4 verschillende noten en alteraties zoals Blanton dat deed. Jimmy Blanton bezat een enorme 'drive', en was een virtuoos solist, strijkend en plukkend lijkt hij te praten via zijn bas. Zijn solo's zijn zeer melodieus en hij was als bassist zijn tijd ver vooruit. Er zijn zeer weinig opnames van Blanton bekend, maar historisch zijn de duo opnamen met Duke Ellington (tussen '37 & '39): krakkemikkig oude opnames waarin je vaak Blanton met zijn voet hoort meetikken. Door opnametechnieken uit die tijd zijn het over het algemeen korte opnames van hooguit 3 minuten.

Toch zijn het allemaal meesterstukjes, waanzinnig mooi en intens gespeeld. De opnames waarop Blanton meespeelde waren een van de eerste waar een bas als soloinstrument werd gebruikt. Jimmy Blanton maakt in zijn solo's bijzonder mooie melodieën, waarin de samenhangende lijnen een prachtige harmonie vormen. Elk van zijn solo's vertelt een klein verhaal.

In de ongeveer 2 jaar dat Blanton met Ellington (en anderen) speelde, heeft hij zijn stempel gedrukt op het basspel en zo de basgeschiedenis veranderd. Eigenlijk is wel te zeggen dat het moderne basspel zijn roots heeft bij Blanton.

Blanton overleed op jonge leeftijd aan de gevolgen van tuberculose.

Link to comment
Share on other sites

I just thought it was a typo:

blanton.jpg

Jimmy Blanton

Jimmy Blanton (1918-1942) was de eerste bassist die de moderne "walking bass" introduceerde: 4 kwartnoten in de maat met op de 1ste tel de grondtoon van het akkoord, waarbij een lijn wordt gespeeld die leidt naar de volgende 1ste tel met de grondtoon van het volgende accoord. Daarnaast was Blanton één van de eerste bassisten die solo's speelde en waar features (stukken geschreven voor bepaald solo-instrument) voor werden geschreven.

Vóór Blanton was men al wel begonnen met het spelen van iets wat op walking bass leek maar, dit was eerder een vervolg op de two-beat (2 halve noten in de maat spelen, met op de 1ste tel de grondnoot) dan echt de walking bass met 4 verschillende noten en alteraties zoals Blanton dat deed. Jimmy Blanton bezat een enorme 'drive', en was een virtuoos solist, strijkend en plukkend lijkt hij te praten via zijn bas. Zijn solo's zijn zeer melodieus en hij was als bassist zijn tijd ver vooruit. Er zijn zeer weinig opnames van Blanton bekend, maar historisch zijn de duo opnamen met Duke Ellington (tussen '37 & '39): krakkemikkig oude opnames waarin je vaak Blanton met zijn voet hoort meetikken. Door opnametechnieken uit die tijd zijn het over het algemeen korte opnames van hooguit 3 minuten.

Toch zijn het allemaal meesterstukjes, waanzinnig mooi en intens gespeeld. De opnames waarop Blanton meespeelde waren een van de eerste waar een bas als soloinstrument werd gebruikt. Jimmy Blanton maakt in zijn solo's bijzonder mooie melodieën, waarin de samenhangende lijnen een prachtige harmonie vormen. Elk van zijn solo's vertelt een klein verhaal.

In de ongeveer 2 jaar dat Blanton met Ellington (en anderen) speelde, heeft hij zijn stempel gedrukt op het basspel en zo de basgeschiedenis veranderd. Eigenlijk is wel te zeggen dat het moderne basspel zijn roots heeft bij Blanton.

Blanton overleed op jonge leeftijd aan de gevolgen van tuberculose.

Where did you find that piece of Dutch prose (:o:wacko:), Late?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...